Bu, kendisinde üphe olmayan kitaptr.
Allah'a kar gelmekten saknanlar için yol göstericidir.
Kur'an-i Kerim, Bakara-2
Gittiim yabanc ehri kefetmek için önce çar ve pazar dolarm. Çar pazar ehrin aynasdr.
Raflarda ve tezgâhlarda ülkemizde üretilmi mamullere dikkat ederim. Bunda ülkemin iadamlarnn yani tüccarlarnn baar durumunu görürüm.
1996'da Polonya eski Cumhurbakan Lech Walesa'nn himayelerinde gerçekletirilen bir konferans için Varova'ya gitmitim.
Konferansn ardndan Varova sokaklarnda dolatm. ehirde birçok giyim malzemesi satan maazaya rastladm.
Birinden içeri girdim. Uzun bir sohbetten sonra maaza sahibine tekstil mamullerini nereden aldklarn sordum.
"1989'da Sovyetler Birlii daldnda bizler özgürlüümüze kavutuk. Serbest ticaret hakk kazandmzda Polonya'da ticaret yapan insanlarn büyük ksm stanbul'a gittiler. Ama imdi baka pazarlara yöneldiler." dedi.
Neden baka pazar aray içine girdiklerini sordum.
"stanbul'daki tüccarlar bize dürüst davranmadlar. Fahi fiyatta mal sattlar. Bizleri kandrdlar. Sipari verdiimiz mallarn yerine kalitesiz mallar gönderdiler. Tam bir felaketti. Biz de alveriimizi kestik" dedi.
Bu anlamda karlkl birçok ikâyet duymutum. Sovyetler Birlii ve Yugoslavya dalnca özgürlüünü kazanan ülkelerin ticaret yapan adamlar ülkemize hücum ettiler. Bizim ülkemizdeki tacirler (i adamlar) de o ülkelere yöneldiler. Karlkl gelien iliki ksa zamanda güvensizlie dönütü ve imdide bitme noktasna geldi.
Polonya'dan döndükten sonra i adamlarmza ait öyküleri dinlemeye baladm. Merter ve Laleli piyasasn gezdim. stisnasz her maazaya girdim. Selam verdim ve tek bir soru sordum:
"Sizler Müslüman msnz?"
Cevap "Elhamdülillah Müslümanz" idi.
Dindarlklarn ne boyutta olduunu bilmiyorum. Benim için önemli de deil. Bir adam kendini Müslüman olarak görüyorsa ondan emin olmak gerekir.
Allah Kur'an- Kerim'de "Eksik ölçüp tartanlarn vay haline! Onlar insanlardan kendilerine bir ey aldklar zaman tam ölçerler. Kendileri bakalarna bir ey ölçtükleri veya tarttklar zaman eksik ölçer ve tartarlar. Onlar tekrar diriltileceklerini zannetmiyorlar m? Büyük bir gün için. Öyle bir gün ki, insanlar o gün Rabblerinin huzurunda divan duracaklar."
Hz. Peygamberimiz (SAV) mikyal (ölçek) ve mizan (terazi) kullananlara öyle hitap etti: "Sizler, sizden önce gelip geçen kavimleri helâk eden iki ii üzerinize alm bulunmaktasnz! (Aman çok dikkatli davrann!)"
Bunlar önemsemeyen tuhaf zenginlikler/zenginlik olutu. Ticari anlamda ne pahasna olursa olsun ataklar yapan ülkede "ksa yoldan köe dönme öyküleri" ortaya çkmaya ve "üzümü ye ban sorma" aforizmas dilden dile dolamaya balad. Ticarette haram ve helal snrlar giderek belirsizleti.
Kastm dürüst i yapmaya çalan i adamlar deildir. dünyasnda büyük bir yozlama yaanyor. Mayasnda slam kültürü olan, sözde bile olsa kendini Müslüman olarak tanmlayan bu insanlar ne hale geldiler? Nasl bir eitim sürecinden geçildi?
Sadece i dünyas m? Bürokraside de bu tür davranlara tanklk ediyoruz.
Bir dostum yllar önce devletin bir kurumundaki sorununu çözmek için bir memurun yanna gider. Memur sorunun yasal çözümünün 50 bin lira olduunu ama yasal olmayan yollardan 5 bin liraya hal edebileceini söyler. Arkadam paray denkletirir ve bir Cuma günü teslime gider. Teslimattan önce sorununun çözümünü görmek ister. Memur: "sen paray ver Cuma namazndan sonra çözeceim" demesi üzerine; arkadam "paray Cuma'dan sonra veririm" der. Memur "namazda aklm kalmasn imdi öde" cevabn verir.
Hep düündüm bu adam nasl bir Müslümandr? Namazda Allah'a yöneldiinde ne düünür?
adam arkadamla birlikte Kosova ve Makedonya'ya ziyarette bulundum. O oradaki alacaklarn peine dümütü. Bu vesileyle tüccarlarla (günümüz i adamlar) görümeler yaptm. Büyük bir ksmnn sorunu ortak "aldatma ve aldatlmak". Camiye gidenin de gitmeyenin de, Müslüman olann da olmayann da.
Eskiden insanlar sanatkârlar, zanaatkârlar ve tüccarlara bakar ve Müslüman olurlard, imdi bakp ne hazindir ki Müslüman olmaktan vaz geçiyorlar.
Bir Hristiyan dostum slam'dan çok etkilendiini, Müslüman olmaya karar verdiini ama bugünkü Müslümanlara baktn, onlar gibi olmaktansa olmamay tercih ettiini anlatmt bana.
Çocukluumuz eski döneme ait adil ve merhametli tüccar öyküleriyle geçti. Siftah yapan esnaf kendisine gelen müteriyi siftah yapmayana yönlendirdii dönem çok mu geride kald.
Dedem Mahmut Hamdi Dernekpazar'nda bir tüccar dostuna yardmc oluyordu. O dönem tüccarlarn hile yapmas eksik tartmas ve ölçmesi düünülemezdi. Hile yapan manifaturac, terzi, frnc, manav veya kundurac orada yaayamazd. Satlan maln iyi ve kötü yönleri anlatlr alp almama tercihi müteriye braklrd. Esnaf olmak çok zordu.
imdi açgözlülük, sorumsuzluk, yalan, hilekârlk, riyakarlk... alm ban gidiyor.
Geçmi dönemde hilekâr tüccarlar yok muydu, elbette vard ama oransal olarak çok aznlktaydlar.
ahsi meselesinde kendi, devlet meselesinde devletin mumunu yakma anlay ve Nil nehrinin kenarnda bir kuzuyu bir kurt kapsa onun hesabn Allah Ömer'den sorar düüncesi çok mu hayalî oldu?
slam tarihinin altn sayfalarnda yer alan veya Ahmed Cevdet Paa'nn Tezakir'de yazd o sanatkârlar, zanaatkârlar ve tüccarlar, slam dininin en önemli teblicileri nerede imdi?
slam dininin hayata dair görüleri mi deiti? Allah'n emirleri etki mi etmiyor? Hesap günü mü ortadan kalkt yoksa?
Ramazan-i erifiniz mübarek olsun.
http://yenisafak.com.tr/Yazarlar/?i=33286&y=SuleymanGunduz
|