Bir haftadr uzun bir Balkan seyahatindeyim. Kosova, Sancak, Bosna Hersek, Karada, Arnavutluk ve Makedonya'y ziyaret ediyorum. Bu seyahatte beni ehirlerden çok mezarlklar etkiledi.
Seyahat ettiim ülke veya ehirlerde sadece doaya, tarihi yaplara, yaam alanlarna ve insanlara bakmam. En az bunlar kadar mezarlklar ilgimi çeker. lk gün olmasa da ikinci gün mezarlk ziyaretinde bulunurum.
Sarajevo'da Kovaci'deki ehitlii ziyaret ettik. ehre bir tepeden baktnzda birçok mezarlk görürsünüz. Sarajevo, ilhamn mezarlklardan alan bir ehirdir. Seyahatimiz boyunca gördüümüz tüm mezarlar geçmiimizden izler tamaktayd.
Ivo Andrç 'To je Grad' makalesinde 'Müslümanlarn mezarlklar hergün biraz daha fazla topraa gömülmesine ramen ne kadar marur ve huzur verici. Ya bizim mezarlarmz ne kadar korkutucu ve iç karartc' diye yazar.
Bana göre milletlerin hayata bak tarz mezarlklarda gizlidir. O devletin geçmii ile gelecei arasnda daha rahat deerlendirme yapar ve bir köprü kurarsnz.
Gündelik yaammzda cenaze, mezar ve mezarln önemi büyüktür. Gurbetçiliin bir yaam biçimi olduu ve iç göçün yaand toplumumuzda halen büyük oranda baz aileler büyük kentlerde ölen aile bireylerinin cenazelerini doduklar yere götürürler. Bence topraa ballk ve aidiyet duygusu adna önemsenmesi gereken bir gelenektir.
Yeryüzünde beni etkileyen mezar ve mezarlk vardr. Bunlardan bir tanesi Hz. Peygamber'in kabri erifleri, Cennetül baki, Cennetül mualla, Uhud, Çanakkale ve Sarajevo Kovaçi ehitlii, Suriye'de Emevi halifesi Ömer bin Abdüllaziz'in, Mohaçkale'de Kafkas direniinin sembollerinden mam Gazi Muhammed'in, Budapete'de Budin kalesinde Osmanl'nn son Budin valisi Arnavut Abdi Abdurrahman Paa'nn ve Sarajevo'da Alija zetbegoviç'in mezardr.
Listeyi uzatmam mümkün.
Mezarlarda hayatn ve hiçliin anlamn yakinen idrak eder, ders alrz. Bir okuldur ayn zamanda. Ayrca mezarlar bir medeniyet göstergeleridir.
Ülkemizde ecdadn mezarlarn ziyaret ettiinizde geçmite nasl bir medeniyetin kurulduunu ve toplumun insanlarna verdii deeri anlarsnz.
Bugün tarihi mezarlklarmzn hali içler acs. Geçen hafta Beikta'ta Yahya Efendi'nin(ks) ziyaretinde bulunmutum. Huzurdan ayrldktan sonra cami ve türbenin üst tarafndaki mezarla gittim. Mezarlkta mehur ahsiyetlerin kabri bulunuyor. Bunlardan bir tanesi mehur hattat Mehmed efik Bey'dir. Hazin olansa efik Bey'in kabri yok, mezar ta dier krk tarihi talarla bir kenara atlm. Kabrinin olduu söylenen yerde cumhuriyet döneminde nüfuzlu baz ahsiyetler defin edilmi. Eyüp Mezarl olmak üzere, dier tarihi mezarlklarda da ayn duruma tanklk etmek mümkündür.
Hatlar ve bezemeleriyle tarihi mezarlarn ve mezar talarnn tümü bir sanat eseridir.
Beni üzen taraf ise cumhuriyet döneminin nüfuzlu ahsiyetlerine mezar yeri açlrken veya kabirleri düzeltilirken, tarihi olanlarn tahrip edilmesi veya yok edilmesidir.
Tarihi mezarlarmz tahrip ettiimiz yetmemi gibi son dönemde yaplm örnek olabilecek bir mezarlmz yok. Ya mezar talar? Onlar tam bir facia.
Geçmi kültürle bugünkünü kyas etmek için sadece estetikten uzak mezarlara ve mezar talarna bakmamz yeterli.
Mezarda estetik aramay garipsenecek bir durum olarak alglayabiliriz. Mezar ne olacak ite diyebilirsiniz. (Haksz da saylmazsnz. Bugünler slam dünyasnn her taraf toplu mezarla dönümü durumda.)
Bir gün Hz. Peygamber (as) arkadalaryla mezarln yanndan geçerlerken yeni defin edilmi bir mezar görür. Özensiz defin yaplm. Toprak gelii güzel atlm. Hz. Peygamber arkadalarndan birine topra düzeltmesini emreder. Arkada 'O mezar ya Resulallah' der. Hz. Peygamber (sav) 'Olsun mezar olsa da göze ho gözükmüyor' diye buyurur.
Bizler mezarda bile estetii arayan bir Peygamber'in ümmetiyiz.
Mezarda estetii uygulayan bir milletin hayat tarz nasl olurdu kim bilir?
Mezarlar bir milletin insanna verdii deeri ve medeniyet anlayn gösterir.
Artk slam dünyasnda ehirler toplu mezarlara dönütü. Böylesi bir ortamda estetii aramak beyhude bir çabadr.
http://yenisafak.com.tr/yazarlar/SuleymanGunduz/mezarlikta-estetik-aramak/39228
|