Bütün hakikatler basittir.
(Alija zetbegoviç)
Her sabah Eli Sünnet veya Ehli ia mezheplerinin camilerine veya yaam alanlarna yönelik yaplan saldrlar sonucu yüzlerce Müslümann ölüm haberleriyle balyoruz güne.
Kanksadk; bu konuda haber olmam olsa acaba bugün neden saldr düzenlenmedi diye düünecek hale dönütük.
Ayn ülkede, ayn ehirde, ayn mahallede, ayn sokakta, ayn binada oturan, ayn dile, ayn tarihe sahip, ayn ülkü uruna savam ayn peygambere tabi ve ayn Rabbe iman etmi insanlar yorum farkllndan dolay birbirlerine düman olduklar zaman diliminden geçiyoruz.
slam corafyasnda siyasilerin, din adamlarnn(!) entelektüellerin ve sanatçlarn kulland dil birlikte yaama anlayn beslemekten çok nefreti, kini ve ayrmay derinletiriyor.
Oysa ortak noktalarmz beslesek, farkllklarmz zenginlik olarak görsek, bunu ina edecek bir dil olutursak; bu dilin etkisiyle insanlar birbirlerine kar adaleti ve merhameti önceleyen bir davran içine girmi olsalar fena m olurdu?
Bu dilin kurulmasnda birinci sorumluluk siyasilere düüyor, en az onlar kadar mütefekkirlere ve sanatçlara da. Bu ara din adamlarn unutmamamz lazm. Bugünlerde bu bir temenni olarak kalyor. Bu konuda çaba sarf eden kurum, kurulu ve kii bulunmuyor. Tam tersi herkes farkllklarn çoaltp, yaralarn kanatlmasna çalyor.
Arap Bahar olarak adlandrlan ve slam dünyasnda büyük deiikliklere neden olan hareketle birlikte toplumsal katmanlar arasnda çatmalar daha da artt. Ehli Sünnet, Ehli ia ve Ehli Selefiliin sorununun hizasna modern seküler anlaylar da yer alm oldu.
Tunus'ta devrimden sonra ortaya çkan tabloda iktidar; Ehli Selefin de destekledii, slami motifleri güçlü En Nahda ile seküler sol ve liberal gruplar paylamt.
Msr'da durum farkl deil. Siyaset yelpazesini Müslüman Kardeler, Selefilerin oluturduu En Nur hareketi, seküler sol ve liberal gruplar oluturuyor.
Bu tablo dier slam ülkelerinde saysal farkllk ölçüsünde bir seyir izliyor.
Bizler farkl görü beyan ettiimizde dayanamz Hz. Peygamberimiz'in 'Ümmetimin ihtilafnda (farkl görüünde) rahmet vardr' Hadis-i erifi'nden almaktayz. Bunu rahmet ve zenginlik olarak deerlendirmek mecburiyetindeyiz.
Oysa bugün içinde bulunduumuz ahval içinde ihtilaf (farkl görü) çatma kültürünü beslemektedir.
Farkl görüler arasnda diyalog olumasn istemek veya bunun için çaba sarfetmek ho karlanmamakta, tekfire varacak ithamlarla kar karya gelinmekte.
Herkesin kendi görüünü mutlaklatrmasnn ve dayatmasnn bedeli günden güne daha da arlayor. Pakistan, Afganistan, Irak, Bahreyn, Lübnan ve Suriye'de yaananlar bunun en büyük kant.
Irak Maliki örneinde olduu gibi; iktidara gelenlerin ilk icraat farkl anlaylarn alann daraltmak oluyor. ktidar, bireylerin ikbal beklentileri veya mezhebi inanlarnn hükmetme alanna dönüüyor.
Müslümanlar, son din olarak slam' ve son peygamber olarak Hz. Muhammed'i (sav) kabul ediyorlarsa; bilmelidirler ki kendilerinin ve insanln sorunlarn çözecek yegâne mesaj son olandr. Deilse son peygambere ve onun mesajna tabi olanlar durumlarn yeniden gözden geçirmelidirler.
Müslümanlar bata kendi sorunlar olmak üzere, insanln sorunlarn çözemiyorlarsa; bu son mesajn eksikliinden deil kendi yetersizliklerinden kaynaklanyor.
Dünya artk ayn dünya deil ve hiçbir ey eskisi gibi deil. Geçmiten farkl olarak bugün her türlü kaynaa ulama kolayl var. Bata Kur'an- Kerim ve Hadis-i erif kitaplar olmak üzere Müslümanlar arasnda her farkl anlayn öncüsünün kitaplar tüm dillere çevrilmi durumda. slam mütefekkirleri kaynaklar anlama konusunda bir zorluk içinde deiller. nsann varoluundan bugüne kadar yaad tecrübeler de ortada. Ayrca iletiimin ve ulamn kolaylat bir zamanda mazeretlerin tümü ortadan kalkmtr.
Üstat Sezai Karakoç'un söyledii gibi 'Sonunda dönecek talih, gelecek Büyük Atl.'
slam dünyasnn mütefekkirleri, siyasileri ve sanatçlar 'var olularnn' idraki içinde hareket etmek zorundadrlar.
nsanln sorunlarna çözüm bu topraklardan ve bu medeniyetten çkacak.
Artk silkinme vakti gelmitir. Yeni bir tecdit, dirili hareketine ihtiyaç vardr.
http://yenisafak.com.tr/yazarlar/SuleymanGunduz/sonunda-donecek-talih-gelecek-buyuk-atli/36464 |