Umudun tükenii insann yaama arzusunu kaybetmesidir. nanç olarak umutsuzluk haram klnm bizlere. çte ve dta zorlu bir snavdan geçiyoruz. Büyük bir medeniyete mensubiyet her gelimeye kar bir duru sergilemeyi gerektiriyor.
Yeryüzünde her sorunun ilk muhatab biziz. Böylesi bir sorumluluk duygusuyla balamalyz güne. Son mesajn muhatabyz, görevimiz yeryüzünde hak, adalet ve merhamet iklimini oluturmaktr.
Göle atlan bir tan dütüü yerde oluturduu ilk haleyi takip eder gibi yerelden evrensele doru hareket etmeliyiz. Önce yaadmz corafyada tüm insanla örnek olacak benliklerden syrlp bizlie dönüecek yeni bir 'insan ve yönetim' modeli ortaya çkartmalyz.
Frantz Fanon'un vasiyetnamesinde ifade ettii gibi 'Arkadalar! Avrupa için, kendimiz için ve insanlk için 'yeni bir kabuk', 'yeni bir düünce' ve 'yeni bir insan' ina etmeliyiz.'
Son Peygamber'in takipçilerinden baka hiç kimse bunu gerçekletiremez. nsanlk bizden bunu bekliyor.
1 Mays 2005'de Küba'da bakent Havana'da José Martí meydannda toplanan milyonlarca insana son kez hitap eden Fidel Castro'nun söyledii gibi: 'nsanlk adalet bekliyor.' Bu söz yanksn bizde bulmal.
20. ve yeni baladmz yüzylda üphesiz insanlk önemli tecrübelerin sahibi oldu. Buna ramen siyasi ihtiraslar, bitip tükenmek bilmeyen talepler ve çkarlar yeryüzünü yeni bir kaosun eiine getirdi.
nsanlk, sorunlarn çözemeyecek bir aamada bulunuyor. Batnn ürettii modeller kendi havzasnda önemli bir gelime salam olmasna ramen; farkl inanç ve kültürlere sahip toplumlarda baarl olduunu söylemek güç.
çinde bulunduumuz hale baktmzda bat düüncesi kayda deer bir üstünlük oluturmu olmasna ramen; artk kendi sorunlarn çözemeyecek konumda.
slam dünyas kabile, airet ve mezhep sorunlarnn içine gömülmü durumda. Zihinler igal edilmi ve herkes duruuna hakl gerekçeler üretmekle megul. Bir slam mezhebinin bilgesi baka bir slam mezhebinin mensuplarnn kanlarn helal klacak içtihatlarda bulunabilmekte.
Allah'n yaratlta insana bahetmi olduu farkllklar masalarda verilir veya alnr oldu. Farkllklar bir zenginlik olarak alglanmamakta sorunun kendisi olarak görülmektedir. nsan ömrü bir zaman dilimi içinde çizilmi snrlar ölüm pahasna mutlaklatrlm. Her kabile, airet ve mezhep hâkim olduu toprak parçasna kendi bayran dikmi veya dikmek için mücadele ediyor.
slam dünyasndaki siyasiler, alimler ve aydnlar bat düüncesi karsnda komplekse kapldlar ve ezildiler. Böylece bin yldan fazla bir süre içinde oluturulmu olan tecrübeler ve birikimler anlamszlat. nandklar dine, kültürlerine ve yaadklar corafyaya yabanclatlar. Derin bir kimlik ve kiilik sorunuyla kar karya kaldlar. Bat düüncesi onlar için 'muasr medeniyetin' kendisi ve mutlak ulalmas gereken zirve oldu.
Bat düüncesinin oluturduu ülkeler, yeryüzüne mesajlarn tayp, nizam kurarlarken oluturduklar trajedi görmemezlikten gelindi.
Sömürgeletirme ve modernletirme hareketlerinde öldürülen insanlar, yok edilen kabileler ve kaybolan kültürler sonunda oluacak kazanç için feda edilebilinir olarak kabul edildi. Bu bat ülkelerine bahedilmi bir ilahi hakm kanksand.
Ahmed Rza'nn 1922'de Paris'te Picart Yaynevi'nce baslan 'La faillite morale de la politique Occidentale en Orient' (Batnn Dou Politikasnn Ahlâken flas) kitabnda yazd gibi: 'Bir ülkeyi igal etmek ve halknn servetine el koymak için herhangi bir vesile bulunamazsa buralarn halknn ikinci derecede bir rka mensup olduklar ve insanlk için tehdit oluturduklar iddia edilir, ilahi bir hak sahibiymi gibi, onlara medeniyetin nimetlerinin tattrlaca iddia olunur.'
'lahi bir hakka' sahip olduklar düüncesinde haksz da saylmazlar. Yaadmz corafyada ayn inanç, ayn tarih, ayn adet ve gelenee sahip olduumuz halklar veya ülkelerle ilgili sorunlarmz çözmek için batllardan yardm talep ediyor veya hakemliklerine müracaat ediyoruz.
Ahmed Ziya'nn 'Elbette ki, Avrupa medeniyetinin rolünü ve maddi hayata getirdii fevkaladelikleri inkâr etmiyorum' izahn tekrarlamayacam.
Bat dünyasnn insanla sunduklar ve insanlktan aldklarnn kyaslamasnn yeniden yaplmas gerekir.
http://yenisafak.com.tr/yazarlar/SuleymanGunduz/simdi-buyuduk-masal-sona-erdi/36359 |