S.1) Bize biraz kendinizden bahseder misiniz?
1961 ylnda, Trabzon'da dodum. Erzurum Atatürk Üniversitesi Di Hekimlii Fakültesini bitirdim. Sakarya Üniversitesinde Sosyoloji alannda yüksek lisans yaptm. Bu ara Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fotoraf bölümünde de okudum. Uzun yllar serbest di hekimi olarak çaltm. Bir çok gönüllü kuruluta(NGO) kurucu, bakan ve üye olarak görev yaptm. Yaadmz bölgedeki doal afet veya savalarn tümüyle ilgilendim. Hem insani yardm olarak, hem de uluslararas lobi faaliyetinde bulunarak. 1992-93 'de Cumhurbakan merhum Turgut Özal'n özel danmanlnda bulundum. 2002-2007 yllar arasnda TBMM'de Sakarya Milletvekili olarak görev yaptm. imdi de belgesel sinema ile ilgileniyor ve Yeryüzü Doktorlar'nn sözcülüünü yürütüyorum. Birçok kiisel ve karma sergi açmann yan sra; 2010'da Kafkas slam Ordusu-1918 adl belgeseli yönettim.
Birçok gazete ve dergide d politika, kültür ve sanat üzerine yazlarm yaynland ve yaynlanmaya devam ediyor. 1985'den itibaren de fotorafla ilgileniyorum.
S.2)Yaamnzn bir çok alannda bir çok konuda baar elde ettiniz.Peki bunca i güç arasnda sizi fotoraf çekmeye sürükleyen ey ne oldu? Fotorafçla ne zaman balama karar aldnz? Fotorafçlk hikayeniz nasl balad?
Ben ülkemiz insanlarnn birçoundan ansl saylrm. Hollanda’da çalan amcamn sayesinde lise yllarmda fotoraf makinem oldu. Ama fotoraf sanatyla ilgilenmem veya fotoraf bir sanat olarak alglamaya balamam; 1984’de birlikte askerlik yaptm fotoraf sanatçs dostum Uur Günyüz’ün katklaryla olmutur. 1984-1990 ylna kadar sinema ve fotoraf sanatyla ilgilendim. 2002’ye kadar faslal olsa da ara verdim. 2002’den itibaren tekrar fotoraf makinemi elime aldm ve brakmadm.
S:3) Sizce Sanat Nedir?
Klasik tanmlarda, belli kalplar içine konulamayan ve estetik olan insan duygularnn da vurumu olarak adlandrlmaktadr.
Kant'a göre; sanatn kendi dnda, hiçbir amac yoktur. Onun tek amac kendisidir. Güzel Sanat, ancak deha yaratabilir. Hegel'e göre; sanattaki güzellik, doadaki güzellikten üstündür. Sanat, insan aklnn ürünüdür. Kendisine doann taklidinden baka amaç bulmaldr. Marks'a göre; yaratc eylem, insann ve doann karlkl etkileiminin bir aamasdr. Bu, toplumsal bir karakter tar. Sanat, yaam insaniletiren bir olgudur. Aratrc, yaratc, çok yönlü tümel insana ulama çabas içinde sanatlar geliebilir. Croce’a göre; güzelliin yerine anlatm öne çkarr. Sanat, sezginin ve anlatmn birliidir. Bireysel ve teorik bir etkinliktir. Doa, sanatçnn yorumu ile güzel olabilir. Gördüümüz gibi birçok düün adam sanat farkl tanmlamlar
Sanat, var edeni aramak ve ondan ilham almaktr.
S.4)Ya fotoraf?An durdurmak denir ya hep.Yani sizce de an durdurmak mdr fotoraf ? Belgelemek midir?
Görüntünün, bir mercekler sistemi araclyla ecza duyarl kart üzerinde sabitletirilmesiyle oluan resimdir. Dar anlamda böyle tanmlanyor.
Fotorafn asl izah, onun ilevsellii ve sanatsal yönlerinin incelenmesiyle balar. Bir tarih, bir corafya, tp, astronomi ve bunlara benzer sahalardaki faaliyetler ilim için yaplm faaliyetlerdir. Fotoraf, sanatsal bir faaliyettir. Ancak daha önemli yan belgeci, aktarc, doru ve yanllar ortaya koyan, estetik kayglar inceleyen bir sanat dal olmasdr.
Fotoraf, tarihe kayt dümektir. Bu acdan bakldnda belgelemektir.
S.5) Fotorafn nasl bir gücü var sizce?
Bir fotoraf sava balatr veya bir fotoraf sava bitirir. Görmesini bilen bir göz, an'a tanklk edebilir ve kaderin srrna erebilir.
S.6)Sanatsal yaklamnz etkileyen fotorafçlar oldu mu? Fotorafç,yazar,air ya da ressam…
Elbette oldu. Çok önemsediim fotorafçlar var. Ben belge fotorafa yatknlmdan dolay genelde bu alandaki fotorafçlarla ilgiliyim. üphesiz Henri Cartier Bresson, Ara Güler, Costa Manos, Sebastiao Salgado, Josef Koudelka, Robert Capa ve Steve McCurry gibi fotoraf ustalar. Sinan gibi mimarlar, Ahmed Karahisari, Kazasker Mustafa zzet, Mustafa Rakm, Mehmed efik Bey gibi hattatlar, Mehmet Akif, Fyodor Mikhaylovich Dostoyevsky , Necip Fazl, Nazm Hikmet, Sezai Karakoç, smet Özel gibi yazar ve airler...hayatmz etkilemilerdir.
S.7)Her fotorafç ayn zamanda bir sanatçmdr sizce?
Her fotorafç, ayn zamanda bir sanatç deil. Büyük fotoraf ustas Ara Güler kendine fotoraf sanatçs söylenmesini istemez: "ben foto muhabiriyim" der.
S.8)Fotorafç gözüyle etrafa bakmak,zamanla insanda nasl bir deiim yaratyor?
Fotorafç gözüne sahip olduunuzda her an kaydedersiniz. Bu hem fotoraf makinesiyle olur, hem de beyninizde. Bakmakla, görmek arasndaki ince fark kavrarsnz.Her objeye farkl yaklarsnz.
S.9) Kudüs'te çekilmi bir çok fotorafnz inceledik fotoraf kareleri ruhumuza öyle iledi ki sormaktan kendimizi alamyoruz.Bu esiz fotoraflarn genelde yurtdnda çekilmesinin özel bir sebebi var m?
Kudüs'ün, benim için ayr bir önemi var. O Tanr ehridir. O, benim ehrimdir. Gökyüzünde ina edilip, yeryüzüne indirilen ehirdir. Medeniyet onun duvarlarndan dodu. Üç kez kutsanmtr. Onun için mühimdir.
Dorudur. Fotoraflarmn büyük bir ksm yurt dnda çektim. Belki de ilham vericim olan bn-i Fadlan, bn-i Batuta el Tanci ve Evliya Çelebi'nin izinde yürümenin getirdii zorunluluk bu. Yeryüzünde gezmediim bir kaç ülke kald.
S.10)Genelde ne tür fotoraflar çekersiniz?
Ben belgesel fotorafçym. Bu aralar doa ve soyut fotorafla da urayorum.
S.11)Vizörünüzden bakarken ruh aleminiz ya da kiiliinizde bir deiiklik hissediyor musunuz? Bu duyguyu biraz tanmlar msnz?
Vizörden bakarken, yeryüzü ile ilgili olan tüm ilikilerimi kesiyorum. Odaklandm kompozisyonla bütünleiyorum. Yaam benim için o an duruyor; an'a ve kadere tanklk ediyorum.
S.12)Bir fotoraf sanatçssnz.Daha önce çekmek isteyip de çekemediiniz içinizde kalan bir fotoraf karesi oldu mu ?
Birçok kez daha öncede söylemitim. Biz iki ekilde de fotoraf çekeriz. Birincisi fotoraf makinesiyle. O an en ansl olduumuz andr. kincisi makinemiz yanmzda deilse beynimizle ki en ansz olunan an budur. Kayt yalnzca beyninizdedir. Çekim hatas yaptm, üzüldüüm bir çok kare de olmutur.
S.13)Sizce Türk halk ve Türk basn fotoraf sanatna ilgi duyuyor mu? Buna verilen önem nedir?
Türk halk doutan air ve sanatkardr. Halk fotoraf çok ilgi gösteriyor. 2005'de TBMM'de açtm sergiyi meclisi ziyarete gelen 87 bin kii izledi. 2006'da Dolmabahçe Saray sergi salonunda açtm, "Atlar ve Antlar" adl fotoraf sergisini, 40 günde 42 bin kii dolat. Ayn yerde 2008'de açtm "Tanr ehri Kudüs" fotoraf sergisini 10 günde 21 bin kii gezdi. Hrvatistan'n bakentinde açtm sergiyi 53 bin kii dolat. Halkmz fotorafa ilgi duyuyor ve artk satn alyor. Fotoraf müzayedeleri balad. Bu asrda en çok fotoraf müzayedesi olacak sanrm.
S.14)Fotorafçla hala devam ediyorsunuz. Ne tür makine kullanyorsunuz?
Artk fotoraf makineleri; analog ve saysal yani dijital olarak ikiye ayrlyor. Ben her ikisini de kullanyorum. Her yeni çkan dijital makineyi almaya çalyorum. Bu yönü ile bakldnda pahal bir meslek. Artk fotoraf ve HD video kayt yapan birleik makineler var. Hem fotoraf çekiyor an durduruyorsunuz, hem de hareketli kayt yapyorsunuz.
S.15) “Hayatmn projesi” dediiniz ancak henüz tamamlayamadnz bir proje var m? Ya da gelecekle ilgili planlarnz nelerdir?
Fotoraf ve belgesel sinema alannda, üzerinde çaltm bir kaç proje var. u anda, I. Dünya Sava'nda Osmanl Ordusu'nun ngilizlere kar kazand en büyük savalardan biri olan, "Kut'ül Ammare" belgeseline baladm. Bir ylda tamamlanacak. Hayatmn projelerinden biri: Peygamberlerin seyahat ettikleri yerleri onlarn yollarndan giderek dolamak, oralarda hem fotoraf ve hem de belgesel film çekmektir. Var edene ne kadar ükretsem azdr, bu projeye da baladm.
S.16)Mesleinizin en unutulmaz ansn bizimle paylar msnz?
Bosna Hersek savanda, yaral insanlarn fotoraflarn çekemeyip fotorafa uzun süre ara vermek. Son Somali'de kuraklk sonucu ortaya çkan açlkta fotoraf çekerken çektiim ac. Fotorafç ve Doktor çelikisini yaamak. Fotorafla aclar tüm dünyaya gösterecek ve dikkati bu alana çekeceksin veya hekim olarak müdahale edeceksin. Ben hekim olarak hep müdahaleyi önceledim.
S.17) Fotorafçla ilgi duyan ve bu alanda çalmaya hevesli gençlere önerileriniz var m?
Önerilerde bulunacak kadar tecrübe biriktirmedim. Hala öreniyorum. Sizden de öreneceklerim var. Gençlere tavsiyem görsel veya iitsel sanatlardan birini en az hobi düzeyinde de olsa örenmeliler. Bakarken görebilmeyi örenmeliyiz. Sevmeliyiz, O’na ulamak için. Yeryüzü corafyasnda olan biten her eye kulak kesilmeliyiz. Unutmamamz gerekir ki “haberimiz olmayan zulümlerden bile paymza düen suçlar var” Varlk nedenimizi ve yeryüzü serüvenimizin anlamn sorgulamalyz. An’n, kaderin srrn aramalyz. Hz. Mevlana diyor ki:
"Can konan aramadaysan, cansn;
bir lokma ekmek aryorsan, ekmeksin.
u nükteyi biliyorsan, ii biliyorsun demektir:
neyi aryorsan O’sun sen."
S.18) Sormay unuttuumuz fakat sizin paylamak istediiniz düünceleriniz var m? Okuyucularmzla neler paylamak istersiniz?
Çok teekkür ediyorum. Unutmayn, insanlk sizden çok ey bekliyor. Siz ki, büyük bir medeniyetin ve milletin mensuplarsnz. |