Dini alanla ilgili ve dindarlarn lehine bir talep veya söylem ortaya çksa anormal bir rahatszlk oluuyor. Birden din devletine gidilecei duygusu yaylmaya balyor.
Farkl hayat standartlarna sahip olanlar ise: standartlarn kaybetme korkusu saryor. Aznlklarn, dini inançlarn yaayamayacaklar ve bask altna alnacaklar söyleniyor.
Gazetelerde, televizyonlarda ve dier iletiim alarnda hzl bir enformasyon ortaya çkartlyor ve korku ortam oluturuluyor. Elden gidiyor veya tehlikede...ön balklaryla haberler yaplyor. Zihinlerde oluturulan ve büyütülen korkular, gerçekleip gerçeklemeyeceine baklmadan,tartlmadan kendi yaama tarzlarna uymayanlara bask uygulamaya veya uygulanmasn talep ediyorlar.
Milletin gelimeleri deerlendiremeyeceine inanyor, ilkel ve modernlikten uzak görüp, aalayan bir davran içine giriyorlar. Bu çada hala "bu dine ve bu millete" aidiyet mi hissediyorsunuz alayclnda bulunuyorlar.
Ben Türküm, Kürt'üm, Bonak'm, Arnavut'um, Çerkez'im, Abaza'ym, Gürcü'yüm, Lazm... ama beni anlaml klan "Müslümanlktr" ifadesini kullanmay zül gören bir anlaylar var.
Bunun yan sra, "biliyor musunuz, batllar bizi hala deveye binen, takunyal, sarkl, çaraf giyen ve peçe takan insanlar olarak görüyorlar" zihniyetine sahip bir insan gurubu bulunuyor.
Muasr medeniyet düzeyine ulaabilmek için 100 yllk ilkel modernlemeden ve onun eseri 90 yllk balolardan medet umduklarn ve bunun silahl kuvvetler tarafndan yerine getirilmesi gerektiini ifade ediyor. Gerçeklemediinde de derin bir sükût-i hayale uradklarn dile getiriyorlar.
Bu millet kutsal saydklarnn hizasna cumhuriyeti koymutur. Cumhurdan korunan bir cumhuriyet olur mu?
Bu milletin tarihsel duruunu barbar ve utanlacak bir durum olarak görüyor. Devlet adamlarmzn arivleri açalm ve olan biteni görelim çarsna itibar etmeden ve bu konuda zahmet edip bir aratrma yapmadan mevcutla kanaat sahibi oluyorlar.
Gerçekte babakann bu konuda söylediine bir bakalm, ondan sonra karar veririz düüncesinden uzak, "yapmlardr" ön yargsyla hareket ederek, kendi tarihine hakaret etmeyi bir "erdem" sayan bir anlay içindedirler. Hakaret edip aaladkça kariyer sahibi olacaklarna inanyorlar. Bu konudaki gelimeleri gördükten sonra haksz olmadklarna düünüyorum. Tarihi gelimeleri kendi koullar içinde deerlendirmekten uzak, bir "entelektüel sat" söz konusudur.
"Tek" sözü asrlardr millet nezdinde hiçbir ayrmclk oluturmad ortadayken: "tekle" balayan her konuma anormal bir huzursuzluk ortaya çkartyor. "Ulus devlet" sürecinde yaplan yanl uygulamalar "slam medeniyetinin" tümünü kapsad fikrini oluturmaya çalyorlar.
"Tek din" söylemi ülkenin çounluunu oluturan yaplarn ortak paydalarna vurgu yapmak içindi.
Geçmie yönelik ksa bir deerlendirme yapalm.
Modernite, sekülerizm ve ulusçuluk, yeryüzünün neresinde insann doutan kazandklarna ve çoulculuuna tahammül etmitir? Esas tek tipletirmenin, insan amaç deil, araç görmenin yegâne unsurlar bu düünceler deilimdir?
Amin Maalouf, "Ölümcül Kimlikler" kitabnda bu konudan bahseder.
"Hiçbir din hogörüsüzlükten soyutlanm deildir ama bu iki "rakip" bir bilançosunu yaplacak olsa, slam hiç de fena görünmez...
Eer atalarm, Müslüman ordular tarafndan fethedilen bir ülkede Hristiyan olmak yerine, Hristiyanlar tarafndan fethedilen bir ülkede Müslüman olsalard, onlarn inançlarn koruyarak on dört yüzyl köy ve kentlerinde yaamaya devam edebileceklerini sanmyorum.
Gerçekten de, spanya'daki Müslümanlara ne oldu? Ya Sicilya'daki Müslümanlara? Yok oldular, tek kii kalmamacasna katledildiler, sürgüne zorlandlar ya da cebren Hristiyan edildiler.
slam tarihinde daha balangçtan itibaren, ötekiyle yan yana yaama konusunda dikkate deer bir yatknlk görülür."
Müslümanlarn kabile kültüründen devlete geçilerinde, devlet yönetimlerinde, yeryüzüne yaylmalarnda ve ikili ilikilerinde ki iarlar Hz Peygamberimizin Veda hutbesinde söyledikleridir.
"Ey insanlar! Rabbiniz birdir. Babanz da birdir. Hepiniz Âdem'in çocuklarsnz, Âdem ise topraktandr. Arap'n Arap olmayana, Arap olmayann da Arap üzerine üstünlüü olmad gibi; krmz tenlinin siyah üzerine, siyahn da krmz tenli üzerinde bir üstünlüü yoktur.
Üstünlük ancak takvada, Allah'tan korkmaktadr."
nsanlk okyanusuna baktmzda genel kanaat yeryüzünü ve insan "bir var edenin" olduudur. Dünyaya ait kazanmlarn anlamn kaybettii o an deriz ki: "O'ndan geldik ve O'na dönücüleriz"
Bugün yeryüzünde Musevilik, Hristiyanlk, Yezidilik, Zerdütlük, Budizm'in varlndan bahsedebiliyorsak, etnik ve kültürel farkllklar korunmusa bunu slam dini ve medeniyetine borçluyuz.
http://yenisafak.com.tr/Yazarlar/?i=32339&y=SuleymanGunduz