Ortalk toz duman. Amerikan Savunma Bakan Leon Panetta film kart gösterileri bastrabileceklerini açklad. Bat ülkelerinin bir ksm slam dünyasndaki elçiliklerini geçici bir süre kapattlar.
ktidar bals slam ulemas gösterilerin gereksizlii, bu filmin Hz. Peygambere zarar veremeyecei üzerinde demeçler veriyor.
Oysa bu tür olaylar geçmite de yaanmt.
Salman Rudi'nin 'eytan Ayetleri' kitab, Hollandal yönetmen Theo Van Gogh'un 'taat' filmi ve 'Danimarka Karikatürleri' üzerine slam Dünyas'nda kitlesel gösteriler yaplm bugün olduu gibi ortaya çkan çatmalarda onlarca Müslüman hayatn kaybetmiti.
Seküler ve sekülerlemekte olan akl, olan bitene bir anlam veremiyor ve yeryüzünde candan geçilecek bir kymetin var olduuna inanamyor.
Entelektüellerimiz, bu tür protestolarn ve ardndan gelien iddetin 'slam'n imajn' bozduunu ve Müslümanlarn 'orta ca' yaadklarn yazmakta ve söylemekteler.
Ben çkarlar uruna bir insann baka bir insan öldürmesini hiç anlamadm. Medeniyetim öldürmeyi deil diriltmeyi önermektedir. Alija zetbegoviç 'Katil olmakla kurban olmak arasnda seçim yapmamz gerektiinde, biz kurban olmay seçeceiz' diyerek; Müslümanlarn hayata bak felsefesini ortaya koyuyor.
Geri kalm toplumlarn medeni olmaktan uzak gösterileri, korku verici ve ilkel iddet kullanma biçimleri de büyük bir vahet olarak alglanyor. Bu tür bir imaj oluturulmu.
Vahi hayatla ilgili belgeselleri izlediimizde aslanlarn veya dier yrtc hayvanlarn avlarn avlama biçimleri bizi hep ürkütür, yüzümüzde bir korku ve acma ifadesi belirir. Çünkü eylemin olma biçimi belgeselin de ad üzerine 'vahi' bir ekildedir. Aslan avnn üzerine atlar, dilerini avnn ölebilecei yerine saplar ve süreç kanl bir ekilde devam eder.
Oysa modern insan öldürme olayn son derece medeni ve zevk alc hale getirmitir.
lkel insan ilk resimlerini maara duvarlarnda yapmtr. lk resimler av ve avc ilikisini anlatr. Duvarlara avlanacak hayvan ve avlanlan malzemeler çizilmitir.
Muhtemelen ilk insan, ilk avn elleri ve yontulmam doa materyalleriyle yapmtr. Sonra gelitikçe doadaki materyaller de (odun ve ta) sivrilmeye ve keskinlemeye balad. Buna daha sonra da demir eklenmi oldu. lk kelimelerde o günkü döneme yakr bir ekildedir! Av, ok, at, et ve od gibi.
Eskiden insanlar ve hayvanlar kendilerine lazm olduu kadar avlanrlard, stoklama yani biriktirme yoktu.
Evrimleen dünyada hayvanlar ilk günkü davranlarna sadk kaldlar. nsanlar geliti ve davranlar deiti.
nsanlar avlandklar (evcilletirilmi te olabilir) hayvanlar kesmek ve yemek için mekânlar oluturdular. Yemeklerini daha keyifli hale getirmek için kak, çatal ve tabak icat ettiler. Ayrca avlandklarnn daha leziz olmas için soslar yaptlar. Öldürmek sadece bir ihtiyaç olmaktan çkt bir zevk, kazanç ve güç arac haline döndü.
Çiftlikte beslenen bir hayvann, mezbahada kesilmesi, kasap dükkânnda satlmas, lokantalarda veya mutfaklarda çeitli sebzelerin eliinde zaman zaman soslayarak tabak içinde servis edilmesi kak, çatal ve bçak eliinde yenmesi modern, parçalanarak ve piirilmeden yenmesi ise gayr modern bir davran haline döndü.
Alglar deiti.
Ruanda, Liberya veya Sierra Leone'de dümanlarn palayla ikiye ayran bir siyahinin veya bir elinde kanl bir bçak, dier elinde skca tuttuu kan damlayan bir insan ba olan marjinal bir örgüte mensup bir adamn görüntüsü ne kadar vahicedir.
Alg, vahi yaamda avn parçalayan aslan veya yrtc hayvann görüntüsü gibidir.
Oysa, masa banda takm elbiseli kravatl, bakml bir adamn telgraf, teleks, telefon, telsiz veya uydu aracl ile bir askeri üsteki k üniformal, bakml bir askere verdii talimat sonucu, havalanan uçaklar Japonya'da Hiroima ve Nagazaki'yi veya Gazze'yi ve Afganistan' bombalamas sonucu birkaç saniye içinde binlerce veya yüzbinlerce insann parçalanarak ölmesi, bize Afrikal veya marjinal bir örgüt mensubunun öldürme yönteminden daha vahi gelmez. Olay; Tony Scott'n yönettii 'Top Gun' filminin fragman gibi görürüz veya bize öyle sunulur.
Bugünkü alglarn bundan farkl bir taraf yok. nsanlar artk görerek inanyorlar. Sözün ve yazl metinlerin pek bir önemi kalmad.
John Berger 'Görme Biçimi' kitabnda 'Görme konumadan önce gelmitir. Çocuk konumaya balamadan önce bakp tanmay örenir. Ne var ki baka bir anlamda görme sözcükten önce gelmitir. Bizi çevreleyen dünyada kendi yerimizi görerek buluruz. Düündüklerimiz ya da inandklarmz nesneleri görüümüzü etkiler. Yalnzca baktmz eyleri görürüz. Bakmak, bir seçme edinimidir.'
Berger 'Her imgede bir görme biçimi yatsa da bir imgeyi alglaymz ya da deerlendiriimiz ayn zamanda görme biçimimize baldr.' der.
slam Dünyas'nn imajn 'görme biçimlerine' devam edeceiz.
Gözlerimizin neyi gördüünden çok zihnimizde oluan imge önemlidir.
http://yenisafak.com.tr/yazarlar/SuleymanGunduz/bm-ve-filistin-devleti/34137 |